Η σχολική ετοιμότητα αποτελεί έναν πολυδιάστατο δείκτη ανάπτυξης που περιλαμβάνει γνωστικές, γλωσσικές, κινητικές και κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες. Πρόσφατη μελέτη στην Βραζιλία, με δείγμα 722 παιδιών ηλικίας 4–5 ετών, ανέδειξε τέσσερα προφίλ σχολικής ετοιμότητας. Μόλις το 58% των παιδιών κρίθηκε έτοιμο για την είσοδο στο δημοτικό σχολείο, ενώ τα υπόλοιπα παρουσίασαν κινδύνους είτε ακαδημαϊκού υποεπιτεύγματος είτε ψυχοκοινωνικής δυσπροσαρμογής.
🔑 Κύρια Ευρήματα
- Τα παιδιά με υψηλές επιδόσεις σε γλώσσα, μαθηματική λογική και κινητικές δεξιότητες, χωρίς σημαντικά προβλήματα συμπεριφοράς, θεωρήθηκαν έτοιμα για το σχολείο.
- Το 26% των παιδιών εμφάνισε ακαδημαϊκούς κινδύνους, με χαμηλές επιδόσεις στη λογική και την κινητικότητα.
- Το 15% παρουσίασε κινδύνους ψυχικής υγείας (εσωτερικευμένα και εξωτερικευμένα προβλήματα).
- Η ποιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης λειτούργησε ως προστατευτικός παράγοντας μόνο για τα παιδιά με ακαδημαϊκούς κινδύνους .
🌍 Επιπτώσεις
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι η επένδυση σε ποιοτικά νηπιαγωγεία μπορεί να μειώσει κοινωνικοοικονομικούς κινδύνους και να ενισχύσει τις πιθανότητες ακαδημαϊκής επιτυχίας. Παράλληλα, αναδεικνύεται η ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις που να ενισχύουν τόσο τις γνωστικές όσο και τις κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών.
Μετάφραση & επιμέλεια Φτιάκας Νικόλαος ΠΕ23 Σχολικός Ψυχολόγος Ειδικό Δημοτικό Ικαρίας Πηγή: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/spq0000652

